Zorg dat alle nieuwe parkeerautomaten in Rotterdam standaard worden uitgerust met een stopcontact voor het opladen van elektrische auto’s. Dat voorstel doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte donderdag. Het aantal elektrische oplaadpunten stijgt dan tot bijna vierhonderd.

De gemeente vervangt vanaf komend jaar alle oude parkeerautomaten. GroenLinks wil die operatie gebruiken om in één klap het aantal openbare oplaadpunten in de stad te vergroten van ongeveer twintig nu naar minimaal 370. ‘De vervangingsoperatie biedt een enorme kans voor het stimuleren van elektrisch rijden. Voor een habbekrats kan je de parkeerautomaten standaard uitrusten met stopcontact’, zegt Bonte. ‘Daarmee zorg je niet alleen voor een forse toename van elektrische oplaadpunten, maar zorg je ook dat er straks op straat geen woud ontstaat van allemaal verschillende palen.'

GroenLinks wil ook dat parkeerplaatsen bij oplaadpunten beter herkenbaar worden. 'Nu gaan er vaak per ongeluk benzineauto's op die plekken staan, waardoor er voor elektrische auto's geen plek is', weet Bonte. Hij gaat voorstellen om groene parkeerplekken ook echt groen te maken. 'Met een likje groene verf of de afbeelding van het groene elektrische-auto-logo maak je het voor iedereen duidelijk dat het om een parkeerplaats voor elektrisch opladen gaat.'