De helft van het Lage Bergse Bos zal gekapt worden als de snelweg A13/16 wordt aangelegd zoals minister Schultz van Haegen het wil. Dat is de conclusie van de Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte na bestudering van de variantkeuze die de minister vandaag bekend heeft gemaakt.

De minister heeft voor de goedkoopste variant gekozen, waarbij de A13/16 in het Lage Bergse Bos in een twee kilometer lange bak komt te liggen, in plaats van in een tunnel onder het bos door, zoals de Rotterdamse gemeenteraad had geëist. De Stadsregio Rotterdam krijgt de mogelijkheid om de bak te overkappen en landschappelijk in te passen. 'Maar de Stadsregio moet zelf voor de kosten opdraaien', constateert Bonte. 'Dat kost tientallen miljoenen euro's. Dat geld is er niet. Of het gaat ten koste van het openbaar vervoer of de jeugdzorg.'

Het Lage Bergse Bos is in de afgelopen 40 jaar uitgegroeid tot een populair recreatiegebied. 'Wekelijks bezoeken duizenden Rotterdammers het Lage Bergse Bos om te picknicken, hard te lopen of te kanoën', zegt Bonte. 'Als het plan van de minister doorgaat, is Rotterdam weer een van haar schaarse recreatiegebieden armer.'

Lees meer over de nieuwe snelweg in ons Dossier A13/16