Voor winkels die nu op zondagochtend open zijn, moet dat ook in de toekomst mogelijk blijven. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij reageert daarmee op een voorstel van wethouder Hamit Karakus die vanaf 1 januari 2013 alle winkels in Rotterdam wil verbieden om op zondagochtend voor 12.00 uur hun deuren te openen.

Na 12.00 uur mogen van Karakus wel alle winkels op zondag open. Karakus wil de zondagsopening centraal gaan regelen en niet meer per deelgemeente. Hij ondervangt zo de aangescherpte toeristische bepaling uit de Winkeltijdenwet, door heel Rotterdam als toeristisch gebied aan te wijzen. 'Een slimme oplossing om aan de conservatieve regelzucht uit Den Haag te ontsnappen', vindt Bonte, 'maar het voorstel zorgt voor een verslechtering in deelgemeenten waar de winkels nu nog op zondagochtend open mogen.'

Onder druk van het CDA, die samen met PvdA, VVD en D66 onderdeel van het stadsbestuur uitmaakt, moesten eerder al de winkels in het centrum hun deuren op zondagochtend sluiten. Nu dreigt dat ook te gebeuren in de deelgemeenten Noord, Kralingen-Crooswijk en Delfshaven. Dat zijn de enige gebieden in Rotterdam waar de winkels op zondagochtend nu nog voor 12 uur open mogen.

Bonte dient volgende week een voorstel in om voor de drie deelgemeenten een overgangsregeling in te stellen tot 1 januari 2015. 'Tegen die tijd zit er een ander stadsbestuur, met waarschijnlijk een minder dominante positie van het CDA. Dan is het hopelijk mogelijk om de zondagsopening in heel Rotterdam te verruimen.'