Bij het Centraal Station komen standplaatsen voor fietstaxi’s. Tenminste, als het aan GroenLinks ligt. In de plannen voor de herinrichting van het gebied rond het nieuwe Centraal Station is nu alleen rekening gehouden met gemotoriseerde taxi’s.

In Rotterdam rijden tien fietstaxi’s van de Fietstaxicentrale rond. Het bedrijf is winstgevend, bestaat ruim zeven jaar en is niet meer weg te denken uit de Maasstad. Een standplaats bij het station hebben de fietstaxi’s echter nog steeds niet en ook in de herinrichtingsplannen voor het gebied rond het nieuwe treinstation is geen standplaats opgenomen. GroenLinks-raadslid Judith Bokhove wil daarom alsnog een locatie voor fietstaxi’s in de plannen opnemen, voordat de spade de grond in gaat. ‘Dan heb je geen extra kosten voor de aanleg.’

Een fietstaxistandplaats op een zichtbare plek heeft volgens GroenLinks als voordeel dat er voor klanten een duidelijke wachtplek is als er even geen fietstaxi aanwezig is. Regelmatige gebruikers weten dan precies waar ze naartoe moeten lopen voor een taxirit. 'Met fietstaxi's op een prominente plek laat Rotterdam bovendien zien dat schoon vervoer voor ons zwaar telt,' zegt Bokhove. 'Het sluit naadloos aan bij de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen te halveren.'

In totaal rijden de tien fietstaxi’s zo’n 12.000 uur in Rotterdam rond. Gebruikers betalen per kwartier tien euro voor twee personen. Bokhove wil graag drie plekken aan de centrumkant en twee plekken aan de noordkant van het station. ‘Het liefst mooi ingepast op de voorpleinen van het Centraal Station en op een plek waar de fietstaxi’s meteen in het oog springen. Pas in tweede instantie zouden reizigers de vervuilende autotaxi’s moeten zien staan.’