GroenLinks wil dat de Rotterdamse feestzalen zo snel mogelijk weer opengaan. Burgemeester Aboutaleb heeft in korte tijd zeven feestzalen op slot gedaan na incidenten, waardoor bruidsparen de dupe zijn en feestvierders voor een zaaltje moeten uitwijken naar andere steden.

Volgens GroenLinks is een feestzaal iets anders dan een café. ‘Feestzalen hebben geen vaste klanten en daardoor is de kans op herhaling na een geweldsincident klein’, zegt fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Wat voor ons zwaarder weegt is het gebrek aan feestzalen in Rotterdam en het feit dat vele bruidsparen slachtoffer zijn van de sluitingen. Mensen zien hun huwelijk in deugen vallen en zijn soms ook hun geld kwijt.’

Bonte vindt wel dat de burgemeester mag ingrijpen als een horecaondernemer moedwillig de veiligheid in gevaar brengt of zich niet houdt aan afspraken. Bonte: ‘Het kaf van het koren scheiden is niets mis mee, maar de burgemeester moet voorkomen dat Rotterdammers daarvan de dupe worden.'

Als een ondernemer besluit om zijn bedrijf te verkopen aan een nieuwe eigenaar, mag wat Bonte betreft de tent na verkoop meteen weer open. 'Daardoor kunnen de geplande feesten gewoon doorgaan, behouden werknemers hun baan en verzilvert de ondernemer de waarde van zijn bedrijf. Zo’n scenario kent alleen maar winnaars. Een feestzaal voor een half jaar sluiten kent daarentegen alleen maar verliezers.’