Tweede Kamerlid Rik Grashoff (GroenLinks) heeft vrijdag tijdens een werkbezoek aan Rotterdam fel uitgehaald naar het Rotterdamse college van PvdA, VVD, D66 en CDA. Volgens hem durft het college geen prioriteiten te stellen en 'stapelt het ene grote project op het andere'. Grashoff was tot vorig jaar wethouder in de Maasstad voor onder meer cultuur, milieu en inburgering.

Grashoff bracht vrijdag samen met partijleider Jolande Sap en de Tweede Kamerleden Ineke van Gent en Mariko Peters een bezoek aan de Tweede Maasvlakte en aan het natuurgebied tussen Maassluis en Vlaardingen, dat wordt bedreigd door een nieuwe snelweg die de A20 met de A15 moet gaan verbinden.

Grashoff haalde tijdens het werkbezoek fel uit naar het Rotterdamse stadsbestuur. ‘Rotterdam stapelt het ene grote project op het andere en stelt daarin, zelfs in deze tijden van geldgebrek, nog immer geen prioriteiten. Het kabinet en de Rotterdamse regio trekken bijvoorbeeld miljarden euro’s uit voor aanleg van de A13/16 en voor een nutteloze nieuwe tunnel bij Maassluis die van niks naar nergens loopt, terwijl het Rotterdamse college beter zou kunnen regelen dat het asfaltkabinet die miljarden euro’s voor de Blankenburgtunnel en A13-16 investeert in een goede aanpak van Rotterdam Zuid, inclusief een nieuwe metrolijn en echte oplossingen voor het vervoersprobleem van de Rotterdamse haven. Want ook die problemen worden met de huidige asfaltplannen helemaal niet opgelost.'

Grashoff hekelde ook het voorstel van minister Donner om de Rotterdamse deelgemeenten op te heffen. ‘Dit kabinet spreekt grote woorden, maar doet in de praktijk helemaal niets aan de bestuurlijke drukte in Nederland. Het plan om de deelgemeenten af te schaffen is ontzettend miezerig, hypocriet en een pesterij aan het adres van de grote steden.'

Ook Tweede Kamerlid Ineke van Gent keerde zich tegen de plannen voor een dure tunnel ten westen van Rotterdam. Ze pleitte daarentegen voor invoering van de kilometerheffing en voor het stimuleren van thuiswerken. ‘Dat werkt beter tegen files en het is goedkoper.’ Partijleider Jolande Sap sprak zich tijdens het werkbezoek uit tegen het plan van staatssecretaris Weekers (financiën) voor een accijnsverhoging op aardgas. ‘Dat is de doodsteek voor schoon vervoer.’

Lees hier en hier meer over het werkbezoek aan Rotterdam, Den Haag en Delft.