Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad vindt dat het gemeentelijke milieuteam niet wegbezuinigd mag worden. Een motie van GroenLinks om het milieuteam niet op te heffen werd in juni al aangenomen, maar milieuwethouder Alexandra van Huffelen (D66) weigert vooralsnog die motie uit te voeren.

De commissie voor milieu en economie van de gemeenteraad vindt dat de wethouder met een nieuw voorstel moet komen. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte noemt het een 'schoffering van de raad en van de gezondheid van Rotterdammers' dat de motie niet wordt uitgevoerd. 'Het milieuteam doet onderzoek naar zware milieudelicten als illegale giflozingen, opslag van illegaal vuurwerk en onveilige verwijdering van asbest. Als die controles verdwijnen kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan.'

Het milieuteam is onderdeel van de dienst Stadstoezicht. Bonte heeft wethouder Van Huffelen voorgesteld om binnen die dienst andere taken te schrappen om het milieuteam te kunnen laten voortbestaan. 'Ik zou het helemaal niet erg vinden als Stadstoezicht minder bonnen uit zou schrijven voor stoepfietsers of aan mensen die in het park een rosétje drinken', zegt Bonte. 'Ook kan wat mij betreft een streep gezet worden door de twee peperdure fitnesszalen van Stadstoezicht, die de helft van de dag leeg staan. Geef alle stadswachten gewoon een gratis abonnement voor de sportschool, dan ben je veel goedkoper uit!'