GroenLinks organiseert op woensdagavond 16 november in de Machinist een debat over de beste manieren om armoede te bestrijden. Drie mensen uit de praktijk vertellen over hun methode en brainstormen met elkaar en het publiek over nieuwe initiatieven.

Fatima Lamkharrat van het project Vliegwiel Feijenoord komt uitleggen hoe zij vrouwen in de deelgemeente Feijenoord klaarstoomt voor een actieve rol in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Dat gebeurt onder meer door taalcursussen, sport, het aanbieden van vrijwilligersfuncties en allerlei workshops.

De voormalig directeur van Stichting de Werkmij, Ed Gloudi, vertelt vanuit zijn ervaring over methoden om nieuw werk te realiseren, kansen voor ouderen op de arbeidsmarkt te vergroten en werkloosheid terug te dringen. Verder komen Leo van Loon (directeur) en Gini de Goeijen (jonge ondernemer) van 'Buzinezzclub Rotterdam' toelichten hoe deze organisatie jongeren begeleidt om als ondernemer aan de slag te gaan.

‘Ook nu het economisch zwaar weer is, blijft werk de beste manier om mensen uit de armoede te halen’, zegt organisator Wim Leewis. ‘Met het GroenLinks-debat willen wij daarnaast nieuwe manieren ontdekken die ook succesvol kunnen zijn. Rotterdam is een stad vol jonge mensen en een stad waar veel potentie aanwezig is. We vragen onze gasten en het publiek om te brainstormen over nieuwe initiatieven om mensen in deze zware tijden actief te houden, competenties van inwoners te verhogen en natuurlijk ook om de banenmotor aan te jagen.’

Het debat begint om 20.00 uur en vindt plaats in De Machinist aan de Willem Buytewechstraat 45 in Rotterdam. Karin Vosters leidt de discussie.