Rotterdamse bedrijven gaan 3 procent meer belasting betalen en de parkeertarieven in het centrum stijgen van 3 naar 5 euro per uur. Althans als het aan GroenLinks ligt. De partij wil met een 'eerlijke verhoging' van de lasten en het 'marktconform maken' van de parkeertarieven forse bezuinigingen op onderwijs, armoedebeleid en maatschappelijke organisaties voorkomen.

Zo wil GroenLinks de onlangs verlaagde belasting voor bedrijven weer terugbrengen op het niveau van 2010. Met het terugdraaien van die belastingverlaging wil de partij de bezuinigingen op onderwijs ongedaan maken. 'Ik weet dat veel ondernemers het helemaal niet erg vinden om een klein beetje meer belasting te betalen als daarmee de kwaliteit van het onderwijs op peil kan blijven', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Rotterdamse kinderen zijn de werknemers van de toekomst. Bedrijven hebben er belang bij dat die een goede opleiding krijgen.'

Het marktconform maken van de parkeertarieven levert volgens Bonte jaarlijks 35 miljoen euro op. Daarmee wil GroenLinks de bezuinigingen op Sociale Zaken verzachten. Het stadsbestuur ziet zich genoodzaakt om fors te bezuinigen op participatiebanen, sociale werkplaatsen en op projecten om mensen aan het werk te helpen. 'Dat is een ramp"' zegt Bonte. 'Daarmee wordt duizenden mensen de mogelijkheid ontnomen om zich nuttig te maken voor de stad. Bovendien gaat het de gemeente enorm veel geld kosten, omdat al die mensen straks in de bijstand terechtkomen.'

De alternatieve bezuinigingsvoorstellen van GroenLinks staan in het Meedenk Manifest dat de oppositiepartij vandaag presenteert. 'We hebben dit jaar bewust niet gekozen voor de vorm van een tegenbegroting', licht Bonte toe. 'De bezuinigingsopgave van Rotterdam is te groot. Daarvoor is een constructieve opstelling van iedereen nodig. Van coalitie én oppositie.'

Lees ons Meedenk Manifest