Het bezuinigingspakket van 200 miljoen euro gaat ten koste van de gezondheid van Rotterdammers, de toekomstkansen van kinderen en maakt Rotterdam ongezelliger, concludeert de fractie van GroenLinks. De partij doet een beroep op de progressieve collega's van PvdA en D66 om een alternatief bezuinigingspakket te steunen.

'Ik snap niet dat het stadsbestuur van PvdA, D66, CDA en VVD eenzijdig bezuinigt op de zogenaamde linkse hobby's als cultuur, onderwijs, duurzaamheid en armoedebeleid, terwijl het rechtse hobby's als de goedkope parkeertarieven en de lage belasting voor bedrijven ongemoeid laat', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Ik doe een beroep op de fracties van PvdA en D66 om de progressieve alternatieven van GroenLinks te steunen. Dan hebben we een raadsmeerderheid om Rotterdam gezond en gezellig te houden.'

GroenLinks werkt aan een alternatief bezuinigingspakket waarin de bezuinigingsopgave van 200 miljoen euro wordt ingevuld met het aanpakken van rechtse hobby's. 'Vorig jaar verlaagde het stadsbestuur op aandringen van CDA en VVD de parkeertarieven en de bedrijvenbelasting. Alleen al het terugdraaien van die maatregel voorkomt dat we tientallen speeltuinen, buurthuizen en daklozenvoorzieningen moeten sluiten. Daar kunnen PvdA en D66 toch niet tegen zijn?'