Met steun van het afdelingsfonds strijdt GroenLinks in Rotterdam voor het handhaven van de maximumsnelheid op de A20 en de A13 bij Overschie. De partij heeft een speciale website gelanceerd, zamelt handtekeningen in en heeft raamposters, flyers en stickers laten drukken. De campagne heeft een geheel eigen vormgeving en de slogan is ‘max80’.

In 2005 is de maximumsnelheid op de A20 en de A13 verlaagd van 100 naar 80 km/uur. Het aantal ongelukken is daardoor fors verminderd en de luchtkwaliteit is met sprongen vooruitgegaan. Het kabinet wil nu echter de maximumsnelheid op de ring weer verhogen. Eind juni 2011 is ‘op proef’ gestart met een verhoging van de maximumsnelheid op de A20 naar 100 km/uur op bepaalde tijden

Binnen twee jaar besluit de minister of de snelheid (op de A20 en op de A13) definitief omhoog mag. GroenLinks Rotterdam vindt het ‘zot’ dat het kabinet wil experimenteren met de gezondheid van bewoners als onderzoek al heeft aangetoond dat een lagere maximumsnelheid gezonder en veiliger is. De afdeling heeft daarom een bijdrage van het afdelingsfonds gevraagd om een campagne te voeren voor behoud van de maximum snelheid op 80 km/u.

Begin juli heeft de partij de campagne gelanceerd door een groot spandoek te ontrollen langs de A20 en media-aandacht te zoeken. De campagne is positief van toon. Mensen zetten hun handtekening vóór schone lucht, vóór een goede nachtrust en vóór verkeersveiligheid. ‘We zijn dus ook niet tégen aanpassing van de maximumsnelheid, maar vóór het handhaven van 80 kilometer per uur’, zegt campagneleider Ivo Rodermans. ‘Door middel van canvassen zamelen we handtekeningen in onder bewoners die dichtbij de snelweg wonen. De raamposters, de website en de sociale media doen de rest.’

Zet hier uw handtekening en vraag direct materiaal aan.
Mail naar groenlinks@stadhuis.rotterdam.nl als u wilt helpen!