De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil dat de 'spotgoedkope' parkeertarieven in Rotterdam worden aangepakt. De partij wil de tarieven in het centrum verhogen van 3 naar 5 euro per uur en in heel de stad betaald parkeren invoeren. De ruim 50 miljoen die dit oplevert wil GroenLinks gebruiken om de gaten in de gemeentelijke begroting te dichten.

'Aan de Rotterdamse parkeermeters is het altijd uitverkoop', stelt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'In vergelijking met andere grote steden zijn de parkeertarieven in Rotterdam spotgoedkoop. Daardoor loopt de gemeente jaarlijks tientallen miljoenen euro's mis.'

Het gemeentebestuur ziet zich genoodzaakt om volgend jaar extra te bezuinigen op onderwijs, cultuur en duurzaamheid, zo blijkt uit de uitgelekte begroting. Ook worden vanwege de bezuinigingen op de deelgemeenten tientallen speeltuinen en buurthuizen met sluiting bedreigd. Volgens Bonte is het de hoogste tijd om het taboe op het aanpakken van de goedkope parkeertarieven te doorbreken. 'Want is het nou echt zo erg om wat meer te betalen aan de parkeermeter als we daarmee teleurgestelde kindergezichten voor de gesloten deur van een buurthuis kunnen voorkomen?'