GroenLinks vreest dat kleine culturele instellingen in Rotterdam het loodje leggen door de bezuinigingen van VVD-wethouder Antoinette Laan. ‘De diversiteit van het cultuuraanbod staat op de tocht’, zegt raadslid Nourdin el Ouali.

Tussen 2013-2016 geeft Rotterdam nog 76 miljoen euro per jaar uit aan cultuur. De afgelopen jaren was dat bijna 90 miljoen. Bij het beoordelen van aanvragen voor cultuursubsidies gaat de lat vanaf 2013 daarom flink omhoog. Rotterdam kijkt bijvoorbeeld naar eigen inkomsten van  instellingen, hun financiële reserve en naar de subsidiebehoefte in het verleden. ‘Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten culturele instellingen financieel kerngezond zijn’, zegt raadslid Nourdin el Ouali. ‘Kleinschalige initiatieven met maar weinig eigen inkomsten leggen daardoor sneller het loodje.’

Instellingen op gebied van erfgoed, theater, jeugdtheater en dans moeten bovendien verplicht fuseren. Van de drie dansgezelschappen blijft er bijvoorbeeld maar één over, de debatpodia Arminius en De Unie moeten samengaan en projecten voor cultuureducatie worden alleen nog toegekend voor doelgroepen tot achttien jaar. Ook maken meerjarige subsidies plaats voor incidentele subsidies. ‘Dat brengt onzekerheden met zich mee voor instellingen’, zegt El Ouali. ‘Het kabinet bezuinigt ook nog eens 200 miljoen op cultuur. Doordat de bezuinigingen van alle kanten op de cultuursector afkomen, verwacht ik een grote run op de incidentele gemeentelijke subsidiepot. Ik vrees dat onze humuslaag van kleinschalige initiatieven dan volledig buitenspel komt te staan.’

GroenLinks ziet liever dat ‘cultuurparticipatie’ een criterium wordt bij het verstrekken van de gemeentelijke subsidies. ‘Op die manier komen kleine creatieve initiatieven in de wijken niet in de knel en blijft er ruimte voor een brede diversiteit aan instellingen’, aldus El Ouali. ‘Je kunt subsidieaanvragen naar ons idee ook beoordelen op het trekken van voldoende nieuwe bezoekers, want als we teveel snijden in de diversiteit van het aanbod raakt Rotterdam zijn unieke culturele karakter kwijt. We moeten echt voorkomen dat de kleine instellingen in de verdrukking komen.’

Lees ook:
‘Bezuinigingen op cultuur leveren niets op’