GroenLinks wil dat de plannen voor de snelweg A13/16 openbaar worden gemaakt. Volgens betrouwbare bronnen komt de weg in een open bak door het Lage Bergse Bos, in plaats van in een tunnel, zoals de gemeenteraad eerder als voorwaarde stelde.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat wethouder Baljeu heel snel uitleg geeft over de toezeggingen die zij heeft gedaan aan verkeersminister Schultz. ‘Ik vrees dat de gemeenteraad pas wordt geïnformeerd als de aanleg een voldongen feit is en er dus letterlijk geen weg meer terug is.’

De gemeenteraad van buurgemeente Lansingerland is in augustus vertrouwelijk op de hoogte gebracht over de ‘inpassingvariant’ van de nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam. Bonte vindt het 'vreemd' dat de Rotterdamse raad niet is geïnformeerd. 'Ik wil dat de plannen zo snel mogelijk openbaar worden, zodat we nog kunnen voorkomen dat er een bijzonder natuur- en recreatiegebied wordt vernietigd.' Donderdag debatteert de gemeenteraad over het onderwerp.