De Rotterdamse en Haagse fracties van GroenLinks doen morgen een voorstel om de stedelijke investeringsagentschappen, die verantwoordelijk zijn voor het binnenhalen van buitenlandse investeringen, te laten fuseren tot één organisatie. Dat is volgens GroenLinks een logische stap nu Rotterdam en Den Haag samenwerken in een metropoolregio.

Het Rotterdam Investment Agency (RIA) heeft afgelopen week zijn werkterrein al uitgebreid naar Capelle aan den IJssel. In Den Haag wordt er al langere tijd samengewerkt met andere steden zoals Leiden en Delft. Samen vormen zij het Westholland Foreign Investment Agency (WFIA).

Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks Rotterdam, legt uit waarom hij voorstander is van deze fusie. ‘Momenteel zijn het RIA en het WFIA elkaars concurrenten. Het kan zelfs zo zijn dat ze beiden proberen hetzelfde bedrijf naar hun regio te halen. In plaats van te concurreren kunnen we echter veel beter samenwerken en onze krachten bundelen.’

'GroenLinks kijkt graag over de stadsgrenzen heen', vult het Haagse raadslid Inge Vianen aan. 'We moeten niet bekrompen werken aan een sterker Den Haag alleen, maar aan een sterke economie voor de hele regio.'