Burgemeester Aboutaleb moet zijn steun aan het coffeeshopplan van het kabinet intrekken. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Door het kabinetsplan zouden 12 van de 40 coffeeshops in Rotterdam moeten sluiten. Bonte vreest dat daardoor de straathandel terugkeert, met overlast en onveilige drugs tot gevolg.

Het kabinet wil alle coffeeshops in een straal van 350 meter rond middelbare scholen sluiten. 'Symboolpolitiek', volgens Bonte. 'Welk probleem los je ermee op? Leerlingen tot 18 jaar mogen nu sowieso al geen enkele coffeeshop binnen.' Uit onderzoek van het bureau Intraval in opdracht van de gemeente Rotterdam bleek een jaar geleden al dat de sluiting van 16 coffeeshops in een straal van 200 meter rond scholen niet tot een afname van blowende leerlingen heeft geleid.

Bonte ziet meer in goede voorlichting over de effecten van blowen op scholen. Verder pleit hij voor een 'relaxte aanpak' in het coffeeshopbeleid. 'Laten we recreatieve gebruikers niet criminaliseren. Volwassen mensen die een jointje willen roken, moeten daarvoor niet aangewezen raken op een louche straathandelaar. Coffeeshops zijn een normaal onderdeel van een grote stad.'

Update 8 september: De gemeenteraad van Rotterdam vindt dat de afstand van coffeeshops tot scholen niet mag worden aangepast. Een voorstel van GroenLinks om coffeeshophouders de vrijheid te geven om een shop te mogen openen op een nieuwe plek kreeg alleen steun van de SP. Daardoor is het nog steeds niet mogelijk voor coffeeshophouders om bij verplichte sluiting te verhuizen naar een andere locatie.