Zodra een straat, plein of park een nieuwe naam krijgt, is de kans groot dat Nora Storm wordt vereeuwigd op een blauw bordje. Daarmee komt een wens van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte in vervulling. Hij stelde eerder voor om te komen tot een Nora Stormbrug, Nora Stormpark of Nora Stormplein.

Nora Storm heeft vijftien jaar lang verslaafde dak- en thuislozen opgevangen in haar eigen woning aan de Saftlevenstraat. Ze was ook voorzitter van de Rotterdamse Junkiebond, richtte een uitzendbureau op voor verslaafde Rotterdammers en was in het verleden actief in de Pauluskerk en bij de roemruchte gebruikersruimte bij het centraal station, Perron Nul.

Burgemeester Aboutaleb is positief over het voorstel om Nora Storm te eren. Het kan nog wel even duren voordat ze aan de beurt is, omdat meer beroemde Rotterdammers op de wachtlijst staan voor een straatnaambord. Aboutaleb ziet eventueel een alternatief in een plaquette, een beeld of een Nora Stormbankje. Ook een Nora Stormboom behoort tot de mogelijkheden.

Arno Bonte is blij dat de 'junkiemoeder' linksom of rechtsom geëerd gaat worden. ‘Ze heeft veel betekend voor een kwetsbare groep Rotterdammers. Het blijvend eren van deze bijzondere en sociaalvoelende vrouw kan andere inwoners misschien inspireren om hetzelfde te doen.’

Foto: Richard van der Klaauw