GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat meer schepen die aanleggen aan Rotterdamse kades, gebruik gaan maken van walstroom. Nu laten veel schepen als ze aangemeerd liggen nog hun generatoren aan staan om elektriciteit op te wekken aan boord.

Het draaien van de generatoren zorgt voor veel overlast voor omwonenden. 'Bewoners zitten soms dag en nacht in de herrie en de stank', zegt Bonte. 'Terwijl op veel kades een prima alternatief aanwezig is: stroom uit het stopcontact.'

Het gebruik van walstroom is in Rotterdam sinds vorig jaar verplicht aan de kades waar een walstroomvoorziening aanwezig is. Toch kiezen veel schippers ervoor om toch hun dieselaggregaat te laten draaien voor het opwekken van de elektriciteit die ze aan boord nodig hebben. Bonte wil dat het Havenbedrijf strenger gaat controleren of de walstroom ook daadwerkelijk wordt gebruikt. 'We hebben het heel makkelijk gemaakt voor schepen om stroom van de wal te gebruiken. Het is daarom heel redelijk om van schippers te vragen hun generatoren uit te zetten als ze aangemeerd liggen.'

GroenLinks wil ook dat het aantal kades met walstroom snel wordt uitgebreid. De ligplaatsen aan de Maashaven en het Noordereiland zijn inmiddels allemaal voorzien van walstroom. Gemeente en Havenbedrijf spraken drie jaar geleden af dat uiterlijk in 2012 bij alle ligplaatsen stopcontacten aanwezig zouden zijn. Door tegenwerking van de binnenvaartbranche is het Havenbedrijf echter gestopt met de uitrol van walstroom. Bonte wil dat het Havenbedrijf snel weer aan de slag gaat met het aanleggen van walstroom. 'Schepen zijn te gast aan de Rotterdamse kades. In ruil voor die gastvrijheid mag je verwachten dat ze meewerken aan het beperken van de overlast voor omwonenden.'