De Rotterdamse parkeergarages kunnen het best worden verkocht aan een bedrijf als Q-Park en parkeertarieven op straat moeten ‘marktconform’ worden. Dat voorstel staat in het alternatieve bezuinigingsprogramma van GroenLinks in de Maasstad. Door het ‘privatiseren van het parkeerbeleid’ wil de oppositiepartij megabezuinigingen op armoedebeleid en cultuur voorkomen.

Rotterdam moet de komende jaren een half miljard euro bezuinigen, het meest van alle Nederlandse gemeenten. Het stadsbestuur van PvdA, VVD, D66 en CDA heeft voorgesteld om de bezuiniging vooral in te boeken op sociale zaken en cultuur. GroenLinks presenteert vandaag een alternatief bezuinigingsprogramma met de titel ‘Meer banen, meer bomen en een bruisende binnenstad’.

In het alternatieve bezuinigingsprogramma staan voorstellen om de bezuinigingen op de schuldhulpverlening, de bijzondere bijstand en op projecten om mensen uit de bijstand aan het werk te helpen, ongedaan te maken. Ook stelt GroenLinks voor om de bezuinigingen op kleine culturele instellingen te schrappen, een nieuw poppodium te bouwen in het centrum en het programma voort te zetten om bomen te planten in versteende stadswijken.

GroenLinks doet in het alternatieve bezuinigingsprogramma het voorstel om het Rotterdamse parkeerbeleid te privatiseren. Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte een logische keuze. ‘Parkeren is in Rotterdam vergeleken met andere steden spotgoedkoop. Het kost ons als gemeente veel meer dan we er op verdienen. We schieten er jaarlijks tientallen miljoenen bij in.’ Hij vindt het bouwen en beheren van parkeergarages geen gemeentelijke kerntaak. ‘Commerciële bedrijven zijn daar veel beter in dan wij. Laten we het parkeren vooral aan de markt overlaten, zodat we als gemeente onze aandacht kunnen richten op het investeren in talenten van mensen.’

Download het alternatief Meer banen, meer bomen en een bruisende binnenstad

Lees ook onze notitie Parkeren omdat het moet