Rotterdammers kunnen weer ongestoord genieten van een biertje of een rosétje in het park, tenminste als ze geen overlast veroorzaken. Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft vandaag aan de Rotterdamse gemeenteraad toegezegd ondanks het alcoholverbod het drinken van alcohol in Rotterdamse parken te zullen gedogen.

GroenLinks en D66 hadden het liefst helemaal een streep door het alcoholverbod gezet, maar een voorstel van de twee vrijzinnige partijen kreeg alleen steun van de VVD en de SP. PvdA, SGP/ChristenUnie en Leefbaar Rotterdam stemden tegen. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte is desondanks verheugd over de toezegging van burgemeester Aboutaleb. Hij organiseerde in mei uit protest tegen het alcoholverbod een roséparty in het Euromastpark. 'De goeden hoeven nu niet meer onder de kwaden te lijden. Rotterdammers die tijdens de picknick of barbecue gemoedelijk een glaasje alcohol drinken, hoeven niet meer bang te zijn een bon te krijgen. Dat is goed nieuws voor levensgenieters.'

Burgemeester Aboutaleb zegde ook toe een evaluatie te doen naar nut en noodzaak van de 45 gebieden in Rotterdam waar nu een alcoholverbod geldt. Bonte hoopt dat die evaluatie leidt tot het definitief afschaffen van het alcoholverbod in Rotterdam. 'De politie heeft genoeg bevoegdheden om overlast en openbaar dronkenschap doelgericht aan te pakken. Een algemeen alcoholverbod maakt Rotterdam niet veiliger.'