Het volwassenenonderwijs is van de ondergang gered. Het college van PvdA, D66, VVD en CDA wilde het volledige budget van ruim anderhalf miljoen euro schrappen, maar dankzij een motie van GroenLinks is dat gevaar voorlopig geweken.

Verschillende organisaties in Rotterdam ontvangen nu subsidie voor het geven van cursussen aan volwassenen. De Volksuniversiteit is daarvan met zo’n 5000 cursisten per jaar het belangrijkste instituut. Ook LOV zou vanaf 2013 haar subsidie verliezen. Bij deze organisatie zijn honderden vrijwilligers aangesloten die bij mensen thuis taalcursussen geven. Ook de natuurvriendenvereniging Nivon zou een groot deel van haar budget verliezen evenals CVO Accent, dat onder meer lessen geeft aan mensen met een verstandelijke handicap.

De bezuiniging is nu van de baan doordat de PvdA tijdens de raadsvergadering per abuis voor een motie van GroenLinks stemde die de organisaties van de ondergang redt, tot grote verrassing en opluchting van raadslid Nourdin el Ouali. ‘We zijn ontzettend blij dat Rotterdammers kunnen blijven leren’, zegt hij. ‘Het gaat bijvoorbeeld om computercursussen of het leren van een taal, maar ook om cursussen over geschiedenis, cultuur, filosofie, natuur en milieu en kunst. Stuk voor stuk laagdrempelige cursussen die ervoor zorgen dat mensen zichzelf kunnen bijscholen en die de participatie van Rotterdammers aan de samenleving bevorderen.’

De coalitiepartijen CDA, D66 en CDA stemden wel tegen de motie. El Ouali is daarom nog niet volledig gerust op het schrappen van de bezuiniging. ‘Ik ben ontzettend gelukkig met de verassende stemming, maar laten we niet overmoedig worden. De coalitie heeft de mogelijkheid om via de achterdeur alsnog de bezuiniging door te drukken en als iedereen in de raad dan wel goed oplet, gaat de bezuiniging misschien alsnog door.’