Het kabinet dreigt het Rotterdamse warmtenet de nek om te draaien. Het Warmtebedrijf sluit nu alle nieuwe gebouwen in de stad aan op restwarmte, maar de minister wil de aansluitverplichting op de helling zetten. Als afnemers straks vrije keuze hebben, kan dat het einde van het Warmtebedrijf betekenen. GroenLinks heeft kamervragen gesteld over de kwestie.

Het Rotterdamse Warmtebedrijf is zes jaar geleden opgericht en distribueert naar verwachting vanaf 2012 industriële restwarmte van havenbedrijven en de afvaloven in Rozenburg naar huishoudens en kantoren in Rotterdam. Het uiteindelijke doel is dat ongeveer 50.000 woningen worden aangesloten.

In de gemeentelijke bouwverordening is een aansluitverplichting opgenomen, zodat alle nieuwe gebouwen in een woonwijk of op een kantorenpark in één keer aangesloten kunnen worden. Het kabinet wil projectontwikkelaars de mogelijkheid gaan geven om naar wens gebruik te maken van andere warmtevoorzieningen. ‘Dat betekent dat meerdere systemen met elkaar gaan concurreren en dat uiteindelijk iedereen daar financieel slechter van wordt’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Dat is de doodsteek voor het verder uitrollen van het warmtebedrijf. De klimaatdoelen van de gemeente Rotterdam komen dan in gevaar.’

De gemeente heeft 38 miljoen euro geïnvesteerd in het Warmtebedrijf en staat garant tot een bedrag van bijna 150 miljoen euro. Het Warmtebedrijf heeft contracten afgesloten met Eneco en Nuon voor doorlevering van de warmte aan klanten. ‘Het kabinet maakt niet alleen met één pennenstreek een einde aan succesvol klimaatbeleid, maar zadelt de gemeente ook op met een financieel risico.’