Op initiatief van GroenLinks houdt de Rotterdamse gemeenteraad op 25 mei een hoorzitting over de nieuwe dienstregeling van de NS. In die dienstregeling komt onder andere de rechtstreekse intercityverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam te vervallen en stoppen er op Rotterdam Zuid alleen nog maar stoptreinen.

Vanaf medio 2012 kunnen reizigers in de plannen van de NS niet meer met de intercity, maar alleen nog met de hogesnelheidstrein via Schiphol naar Amsterdam reizen. Voor de hogesnelheidstreinen moeten reizigers een toeslag betalen. De gewone intercity tussen Rotterdam en Amsterdam gaat via Haarlem rijden, daarmee wordt de reistijd 10 procent langer. Voor Rotterdamse reizigers naar Amsterdam Zuid of Duivendrecht wordt de reistijd zelfs met meer dan 50 procent verlengd. Reizigers die zonder toeslag van Rotterdam naar Schiphol willen, moeten straks in Leiden overstappen.

Op initiatief van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte moet de NS aan de Rotterdamse gemeenteraad tekst en uitleg komen geven over haar plannen. 'De nieuwe dienstregeling heeft ingrijpende gevolgen voor Rotterdamse reizigers', zegt Bonte. 'Dagelijks zitten er duizenden mensen in de intercity van Rotterdam naar Amsterdam. Die zijn straks veel langer onderweg of worden gedwongen om een duur kaartje te kopen voor de hogesnelheidslijn.'

Bonte maakt zich ook zorgen over de voorgenomen 'degradatie' van station Lombardijen tot stoptreinstation. Nu stopt daar nog elke 30 minuten een sneltrein. Vanaf half 2012, zouden alleen de vier stoptreinen per uur overblijven. 'Alle sneltreinen en intercity's rijden dan aan Rotterdam Zuid voorbij', stelt Bonte vast, 'dat kan de NS toch niet menen voor een stadsdeel met evenveel inwoners als Eindhoven?'

Lees ook: 'Behoud Lombardijen als sneltreinstation'