GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil opheldering van burgemeester Aboutaleb over het gebruik van bonnenquota voor stadswachten. Dagblad Metro meldt vandaag dat stadswachten die te weinig bonnen schrijven door de dienst stadstoezicht op het matje worden geroepen. GroenLinks wil dat Aboutaleb direct een eind maakt aan de 'verplichte bonnenregen' van de stadswachten.

Bonte vindt dat stadswachten te snel en te vaak bekeuringen uitdelen. "Sinds de stadswachten anderhalf jaar geleden de bevoegdheid kregen om te bekeuren, is er een ware bonnenregen op de stad neergedaald. In veel gevallen gaat het om kinderachtige bekeuringen waar Rotterdam geen millimeter veiliger of leefbaarder van wordt."   Stadstoezicht zelf ontkent het bestaand van harde bonnenquota voor stadswachten. Wel geeft een woordvoerder van Stadstoezicht toe dat stadswachten die te weinig bonnen schrijven daarover ter verantwoording worden geroepen. "Stadstoezicht geeft daarmee een verkeerd signaal af", zegt Bonte. "Een stadswacht trekt bij twijfel dan veel sneller zijn bonnenboekje. Ook als het niet nodig is."   Uit een onderzoek dat bureau Morph Research vorige week publiceerde, blijkt meer dan 40 procent van de Rotterdammers ontevreden over het functioneren van de stadswachten. Vooral een gebrek aan inlevingsvermogen is bij de meeste stadswachten een probleem. Burgemeester Aboutaleb besloot naar aanleiding van dat onderzoek om alle stadswachten een cusrsus sociale vaardigheden te laten volgen. Bonte vindt dat niet genoeg. Het liefst ziet hij dat de bevoegdheid om bekeuringen uit te delen wordt ingetrokken. "Laat bonnen schrijven gewoon over aan de politie. Stadswachten kunnen zich veel nuttiger maken als probleemoplosser dan als bonnenschrijver."