Als het aan GroenLinks ligt gaat café Le Vagabond aan de Nieuwe Binnenweg meteen weer open. De burgemeester heeft na het weekeind besloten om het café voor straf twee weken te sluiten, nadat een bezoeker een andere klant had gestoken met een voorwerp. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat de ondernemer niet gestraft mag worden voor een incident waaraan hij niets kan doen.

GroenLinks wil dat het populaire café zo snel mogelijk weer open gaat. ‘Het incident is de eigenaar van het café niet aan te rekenen’, zegt Bonte. ‘Als een horecabaas zelf niet crimineel is en keurig de politie belt als er iets voorvalt, dan is zo'n sanctie een paardenmiddel. Het lost niets op en het voorkomt bovendien geen nieuwe incidenten.’

GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb het café toestemming geeft om de deuren te openen en dat hij het sanctiebeleid na incidenten in de horeca aanpast. Ook wil de partij dat besluiten van de burgemeester vooraf worden getoetst, bijvoorbeeld door de bezwaarschriften-commissie, voordat de deur op slot gaat en een ondernemer schade lijdt. Een ondernemer kan nu alleen achteraf bezwaar maken. 'Als het tegenzit gaat de eigenaar failliet, nog voordat hij kan aantonen onschuldig te zijn.’

Bonte vindt ook dat horecaondernemers moeten kunnen vertrouwen op snel ingrijpen van de politie. ‘Als een ondernemer de politie belt als er iets gebeurt in zijn zaak of voor de deur, dan moet hij er op kunnen rekenen dat de politie snel te hulp schiet. Je kunt niet een onschuldige horecabaas straffen, omdat hij het niet heeft aangedurfd om een messtekende klant aan te houden, dat gaat echt te ver.’

Update 21 april:
N.a.v. de schriftelijke vragen van GroenLinks heeft burgemeester Aboutaleb besloten om Le Vagabond per direct te heropenen.