Wethouder Baljeu goochelt met cijfers over het aantal vrije fietsklemmen bij Rotterdam CS. Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Uit tellingen van GroenLinks blijkt dat aan de noordzijde van het station nog steeds een tekort is aan parkeerplekken en aan de centrumzijde een krap overschot van slechts vijftig plekken. Volgens Baljeu is er geen tekort, omdat fietsers ook in een betaalde stalling kunnen parkeren.

GroenLinks telt regelmatig vrije plekken en het aantal fietsen dat fout geparkeerd staat. Daaruit blijkt dat de klemmen over het algemeen bomvol staan. Op de vele duizenden parkeerplekken zijn er meestal slechts een paar vrij, of vrije plekken staan op een heel andere locatie, buiten het bereik van een zoekende fietser. De gemeente telt alle vrije parkeerplekken in de betaalde stallingen hierbij op en zegt dat er een licht overschot is.

Bonte is het niet eens met deze nieuwe telmethode. ‘De wethouder heeft altijd gezegd dat zij fout geparkeerde fietsen niet zal verwijderen als er een tekort is aan parkeerplekken. Nu dat tekort onomstotelijk is aangetoond, komt zij met een goocheltruc om het tekort op papier op te heffen.’

De wethouder mag het tekort aan gratis parkeerplekken niet wegstrepen tegen vrije plekken in de betaalde stallingen, vindt Bonte. ‘De stalling aan de noordzijde sluit bijvoorbeeld al om tien uur. Dat is voor veel reizigers geen alternatief voor parkeren op straat. De wethouder heeft vorig jaar toegezegd te gaan praten met Prorail en met de deelgemeenten over een snelle uitbreiding van het aantal fietsklemmen op straat. Dat is niet gebeurd. GroenLinks vindt dat dit alsnog moet gebeuren, want met een goocheltruc zijn fietsers in Rotterdam niet geholpen.’

Lees ook: 300 extra fietsklemmen nodig bij centraal station