De Rotterdamse fracties van GroenLinks en het CDA zijn tegen het verhogen van de snelheid op de A20 van 80 naar 100 kilometer per uur. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft aangekondigd de snelheid op de A20 in de avond en nacht te willen verhogen. Uit onderzoek van milieudienst DCMR blijkt nu dat een snelheidsverhoging leidt tot vuilere lucht.

De DCMR concludeert dat de concentraties fijn stof en stikstof met zeker 1 procent toenemen door de snelheidsverhoging. ‘Een paar jaar geleden hebben we de maximumsnelheid niet voor niets verlaagd naar tachtig kilometer per uur’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Auto’s die constant een lagere snelheid rijden, zijn schoner dan auto’s die constant twintig kilometer harder rijden.’

Verkeerswethouder Baljeu (VVD) heeft eerder gezegd dat zij voorstander is van de snelheidsverhoging op de A20. Ze wil wel de effecten monitoren. GroenLinks en CDA vinden dat niet voldoende. Ze willen dat de wethouder zich verzet tegen de snelheidsverhoging. ‘Als je bij voorbaat al weet dat een verhoging leidt tot meer luchtvervuiling, dan heeft een experiment met een hogere snelheid geen nut’, zegt Bonte. ‘De snelheidsverhoging leidt nauwelijks tot tijdwinst voor automobilisten, maar wel tot een slechtere gezondheid van bewoners.’

Door vuile lucht sterven jaarlijks vele duizenden inwoners voortijdig. Ook mensen met astma hebben last van de uitlaatgassen. Bonte vindt dat het stadsbestuur bewoners moet beschermen tegen deze onnodige schade aan de gezondheid. ‘Ik zou het mooi vinden als wethouder Baljeu zich sterk maakt voor de belangen van Rotterdamse inwoners en een stevig signaal afgeeft aan de minister dat de snelheidsverhoging niet op steun van Rotterdam kan rekenen.’