De nieuwe snelweg A13/16 krijgt geen tunnel onder het Lage Bergse Bos. De snelweg doorkuist over een lengte van twee kilometer het gebied in een open bak. Dat blijkt uit interne ambtelijke informatie. ‘Onaanvaardbaar’, vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Zonder tunnel moet de wethouder dwars voor de aanleg van de weg gaan liggen'.

Volgens ambtelijke bronnen heeft wethouder Baljeu (VVD) aan minister Schultz (VVD) toegezegd 100 miljoen euro bij te dragen aan de aanleg van de snelweg. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil opheldering van de wethouder over de mogelijke deal. ‘De minister wil graag die snelweg aanleggen, dus dan moet ze ook zelf boter bij de vis doen. Als de Rotterdamse regio moet betalen voor deze snelweg dan gaat dat ten koste van andere projecten op gebied van mobiliteit, zoals goed openbaar vervoer of de aanleg van nieuwe tramlijnen en parkeerplaatsen aan de randen van de stad.’

De open tunnelbak in het Lage Bergse Bos krijgt over een lengte van maximaal 200 meter een overkapping. Daarnaast komen er nog een paar overkluizingen van dertig meter breed. ‘In het Lage Bergse Bos wordt nog geen kwart van de route overdekt', zegt Bonte, 'dat betekent dat het bos straks letterlijk wordt doorklieft door een stinkende snelweg. Dat betekent een fors verlies voor bewoners en dieren.' Tussen het Schiebroekse Park en het toekomstige natuurgebied de Vlinderstrik komt een recreaduct van maximaal honderd meter breed. Ook komt er een fietstunnel die de regio zelf moet betalen. 'De A13/16 vormt straks een enorme barrière voor wandelaars en fietsers. Dan mag de minister ook zelf een fietstunnel betalen.’

De gemeenteraad van Rotterdam heeft anderhalf jaar geleden uitgesproken dat aanleg van de A13/16 onbespreekbaar is zonder tunnel onder het Lage Bergse Bos. Wethouder Baljeu heeft eerder dit jaar in een brief laten weten dat ze binnenkort definitief afspraken maakt met de minister, maar pas in mei met de Rotterdamse politiek in debat wil. ‘Veel te laat’, vindt Bonte. ‘Straks zitten we met een weg opgescheept die de lucht vuiler maakt, herrie veroorzaakt, de groene long ten noorden van Rotterdam doorsnijdt, de verkeersproblemen niet oplost en ons bovendien heel veel geld gaat kosten. Als de minister persé een snelweg wil, dan tenminste mét tunnel en helemaal door haarzelf betaald. En anders géén weg.’