Het aanleggen van meer fietsstraten kan zorgen voor een forse toename van het fietsgebruik in Rotterdam. Dat is één van de conclusies van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte na een weekje fietsen op een twitterfiets. Op fietsstraten zijn fietsers de hoofdgebruikers en zijn auto's 'te gast'. De eerste Rotterdamse fietsstraat, de Proveniersstraat, is inmiddels een succes.

Arno Bonte bestuurde in de afgelopen week de knaloranje twitterfiets, een initiatief van de Fietsersbond. Elke week krijgt een bekende of onbekende Nederlander die fiets te leen. Via twitter deed Bonte verslag van zijn fietservaringen, van lange wachttijden voor het stoplicht tot parkeerproblemen bij het Centraal Station. Veel andere Rotterdamse fietsers reageerden op zijn twitterberichten, met suggesties voor het verbeteren van situaties voor fietsers. Een vaak getwitterde wens is de aanleg van meer fietsstraten.

Andere suggesties die Bonte via twitter binnenkreeg zijn het verkorten van de wachtlijsten voor fietstrommels. Fietsers moeten nu na een aanvraag soms jaren wachten voordat er een fietstrommel voor de deur wordt geplaatst. Ook veel twitterwensen kwamen binnen over het uitbreiden van de fietsparkeerplaatsen rond het Centraal Station. Fietsers zijn nu vaak gedwongen hun fiets buiten de rekken te parkeren, omdat er geen plek is. Bij een controle van stadstoezicht wordt de fiets dan verwijderd, tot ergernis van de fietsers.

Bonte heeft de beste ideeën van de twitterfiets-week vertaald in zeven actiepunten en zal die aanstaande woensdag aanbieden aan verkeerswethouder Jeannette Baljeu (VVD).

Actiepunten twitterfiets-week Arno Bonte:

• Actiepunt dag 1: Verkort de wachtlijsten voor fietstrommels van meer dan een jaar naar maximaal 3 weken.
  • Actiepunt dag 2: Zorg voor meer fietsparkeerplaatsen bij het Centraal Station.
  • Actiepunt dag 3: Verkort de wachttijden voor fietsers bij het stoplicht tot maximaal 30 seconden.
  • Actiepunt dag 4: Zet meer politiecapaciteit in op aanpakken fietsendiefstal (en minder op bekeuren stoepfietsers).
  • Actiepunt dag 5: Maak alle fietspaden in het centrum geschikt voor tweerichtingsverkeer.
  • Actiepunt dag 6: Verhuur ov-fietsen op elk (metro)station.
  • Actiepunt dag 7: Leg meer fietsstraten aan, waar fietsers de hoofdgebruiker zijn en auto's te gast.

Lees ook:
Arno Bonte rijdt week lang op Twitterfiets
Voorrang voor fiets en tram herinvoeren