De Rotterdamse gemeenteraadsfractie van GroenLinks wil opheldering over de uitspraken van korpschef Paauw over het opslaan van DNA. De Rotterdamse korpschef Frank Paauw wil de privacy van burgers opzij zetten door het DNA van alle Nederlanders op te slaan in een databank. Hij doet dat voorstel in de partijkrant van Leefbaar Rotterdam.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte noemt het voorstel van de korpschef 'onverantwoordelijke symboolpolitiek'. GroenLinks vindt dat onderzoeksbevoegdheden zoals het afstaan van DNA niet op onverdachte burgers toegepast morgen worden. Volgens Bonte is het voorstel in strijd met de grondwet en een onverantwoordelijke vorm van symboolpolitiek. 'Het voorstel druist niet alleen in tegen de grondrechten van onschuldige burgers, maar is ook nog eens bijzonder ineffectief. De kans op fouten neemt met zo'n database enorm toe, met als gevolg dat er onschuldige burgers ten onrechte verdacht of zelfs veroordeeld zullen worden.'

Bonte heeft een spoeddebat aangevraagd over de uitspraken van de korpschef. Dat debat vindt donderdag plaats in de Rotterdamse gemeenteraad. Bonte wil dat burgemeester Aboutaleb afstand neemt van het voorstel en korpschef Paauw hierover tot de orde roept.

Lees hier de schriftelijke vragen van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks.