Groenlinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat fietsers en trams weer voorrang krijgen bij stoplichten. Tot 2002 kregen Rotterdamse fietsers en trams op drukke kruispunten nog voorrang op autoverkeer. Het stadsbestuur van VVD, Leefbaar Rotterdam en CDA maakte daar toen een eind aan.

Bonte vindt het - bijna 10 jaar later - tijd om de voorrangsregel weer in te voeren. 'Het autoverkeer loopt in de spits steeds meer vast. Mensen die de fiets of de tram nemen verdienen een beloning. Fietsers en trams vaker groen licht geven is de beste manier om het verkeersprobleem in Rotterdam op te lossen.'

GroenLinks wil de wachttijd voor fietsers en trams verkorten tot maximaal 30 seconden. 'Nu duurt het op het Hofplein soms wel vier minuten om over te steken', zegt Bonte. 'Als in heel de stad de voorrangsregel bij verkeerslichten weer wordt ingevoerd, kan dat gemiddeld 10 minuten reistijd schelen voor fietsers en tramreizigers.'

Deze week rijdt Bonte op de opvallende oranje 'twitterfiets' door Rotterdam. De twitterfiets is een initiatief van de Fietsersbond die daarmee aandacht wil vragen voor fietsen als alternatief voor de auto. De fractievoorzitter van GroenLinks doet een week lang via twitter verslag van zijn ervaringen als fietser en verzamelt goede ideeën voor het stimuleren van fietsen in de stad.

Lees ook: Arno Bonte rijdt week lang op twitterfiets