Precies 3053 Rotterdammers hebben bij de provinciale verkiezingen op 2 maart op de Rotterdamse GroenLinks-kandidaat Femke Sybrandi gestemd. Dat is ongekend veel voor iemand op plek zes. Lijsttrekker Oscar Dijkhoff haalde 4706 stemmen binnen in de Maasstad en de nummer twee, Marijke Kleijweg, behaalde nipt meer stemmen dan Sybrandi (3172). In totaal stemden 13.531 Rotterdammers op GroenLinks.

Bijna 4800 Rotterdamse kiezers stemden afgelopen woensdag bij de provinciale verkiezingen op één van de zes Rotterdammers op de lijst van GroenLinks. Voormalig dagelijks bestuurder Letty Bekedam (plek 11) trok 264 stemmen. Mustafa Akdemir (plek 12) is goed voor maar liefst 859 kiezers. Hij heeft de afgelopen weken n Rotterdam actief campagne gevoerd voor zichzelf.

Amelie Veenstra, fractievoorzitter in de deelraad van Rotterdam Noord, wist 253 mensen aan zich te binden. Deelraadslid Erik van der Kroft uit Hillegersberg-Schiebroek deed het op plek 16 ook goed met 121 stemmen. Wim Leewis (plek 17) kreeg 43 kiezers achter zich. Leewis is bekend binnen de Rotterdamse vakbeweging. In de lagere regionen op de lijst schiet Sonja Super (plek 25) eruit met maar liefst 206 stemmen. Super heeft actief campagne gevoerd op internet, onder meer op Twitter.

Femke Sybrandi is blij verrast door het enorme aantal voorkeursstemmen. Als zij in andere gemeenten bij elkaar ongeveer net zoveel stemmen heeft gekregen als in Rotterdam, kan Sybrandi op eigen kracht een zetel innemen in de provinciale staten. In dat geval verstoot zij Alfred Blokhuizen van de derde plek. ‘Ik ben ontzettend gemotiveerd om de vele kiezers die het vertrouwen in mij hebben uitgesproken, te vertegenwoordigen in Zuid-Holland’, zegt Sybrandi. 'Maar eerlijk is eerlijk, zover is het nu niet. De definitieve uitslag van de verkiezingen maakt de provincie Zuid-Holland pas op dinsdag 8 maart bekend. En de eerlijke winnaar verdient de zetel.'

Lees ook: Beperkt verlies voor GroenLinks in Rotterdam