De deelgemeente Centrum gaat niet bezuinigen op het verwijderen van graffiti, het tellen van fietsen en op het schoonhouden van pleinen en winkelstraten. Dankzij een voorstel van GroenLinks is een bezuiniging van ruim 130.000 euro op gesubsidieerd werk ongedaan gemaakt. Het voorstel is unaniem aangenomen.

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente Centrum wilde aanvankelijk zestig participatiebanen en twintig ID-banen schrappen. ‘Het gaat om mensen die dankzij de arbeidsintegratieplekken de kans krijgen om mee te doen in de samenleving’, zegt Emile Cammeraat. ‘Vooral in tijden van economische crisis is het belangrijk dat ook de deelgemeente investeert in mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.’

Mensen met een ID-baan werken bij allerlei welzijns- en onderwijsinstellingen in Rotterdam, bijvoorbeeld als onderwijsassistent of conciërge in buurthuizen. In de afgelopen jaren is het aantal gesubsidieerde banen in Rotterdam al ingekrompen van 8000 naar ongeveer 2500. De sociale dienst betaalt tachtig procent van de loonkosten. De deelgemeente betaalt de overige twintig procent in de vorm van opdrachten. ‘De meeste mensen die nu nog een ID-baan hebben, zijn zeer moeilijk bemiddelbaar naar een reguliere baan’, zegt Cammeraat. ‘Zij doen echter wel waardevol werk, in ons geval in de buitenruimte, dat anders niet gedaan zou worden. Zonder arbeidssubsidie zitten deze mensen thuis op de bank.’

De zestig participatiebanen die GroenLinks ook heeft gered, zijn arbeidsplaatsen die mensen vervullen met behoud van uitkering. Cammeraat: ‘Naast hun werk volgen deze mensen een opleiding. Zij kunnen daardoor in de toekomst aan de slag in een reguliere baan. Ik ben heel blij dat we het perspectief op werk voor deze mensen hebben kunnen behouden.’