GroenLinks heeft het verlies bij de provinciale verkiezingen in Rotterdam beperkt weten te houden tot 0,4 procent. In heel Zuid-Holland daalde GroenLinks een half procent tot 5,4. De partij behoudt haar drie zetels in Zuid-Holland. Landelijk haalde GroenLinks 6,3 procent van de stemmen; een lichte winst van 0,2 procent.

In Rotterdam stemden 6,9 procent van de kiezers op GroenLinks; meer dan het landelijk gemiddelde. De opkomst bleef met 44,4 procent wel achter bij die in heel Zuid-Holland (53) en bij Nederland (55,9 procent).

GroenLinks-voorzitter Frans de Wuffel is tevreden over het resultaat. ‘Na een wisseling van partijleider en na de Kunduz-discussie, heeft GroenLinks laten zien dat we wel wat kunnen hebben. We hebben, ook in Rotterdam, volop campagne gevoerd. Met mooie acties, zoals het uitdelen van appels aan inwoners, en als het moest óók in de stromende regen. Ik wil daarom alle vrijwilligers en natuurlijk ook onze kiezers hartelijk danken voor hun steun.’

Van de bestaande partijen gaan, volgens de voorlopige uitslag, alleen D66 en de PvdA erop vooruit in Rotterdam. De sociaal-democraten zijn met ruim 24 procent (plus 1,3) wederom de grootste partij geworden, gevolgd door nieuwkomer PVV met ruim 16 procent van de stemmen. D66 stijgt bijna zeven procent tot 9,7 procent. In Zuid-Holland is de VVD als grootste partij uit de bus gekomen, op de voet gevolgd door de PvdA.

Bekijk hier alle uitslagen.
Bericht geupdate op vrijdag 4 maart, 15.28 uur.