Raadsleden van GroenLinks bezorgen maandag en dinsdag in het kader van de Nationale Complimentendag twintig slagroomtaarten aan hardwerkende Rotterdamse organisaties. Fractievoorzitter Arno Bonte leverde maandagochtend de eerste taart af bij het Rotterdams Wijktheater. Samen met buurtbewoners maakt het Wijktheater meer dan zeventig voorstellingen per jaar.

‘Organisaties als het Wijktheater staan niet dagelijks in de schijnwerpers, maar doen ontzettend belangrijk werk voor de stad. Al die hardwerkende Rotterdamse organisaties geven we met een slagroomtaart een compliment voor alles dat zij doen voor Rotterdam en de Rotterdammers’, zegt Bonte. ‘In Rotterdam werken ontzettend veel mensen met hart en ziel voor de samenleving. Zij zijn het cement van de stad.’

De complimenttaarten gaan onder andere naar culturele organisaties als Showroom Mama en de dansgroep van Conny Janssen. Ook het project ‘Ieder kind een instrument’ en het mentorproject ‘Big Brothers, Big Sisters’ krijgen een taart, evenals de Stichting Afri, die allerlei activiteiten organiseert voor en door jongeren op Zuid. Ook Buurtbemiddeling Rotterdam wordt door GroenLinks in het zonnetje gezet. De vrijwilligers van die organisatie helpen inwoners om burenruzies en andere conflicten op te lossen. Het LOV krijgt een taart voor haar inspanningen om allochtone vrouwen thuis Nederlandse les te geven.

Ook groene organisaties zoals de Bomenridders, het project ‘Natuur in Kaart’ en de vogelklas van vogelaar Karel Schot kunnen een taart aansnijden. Net als Stichting De Uil, die jongeren inzet om klusjes te doen voor ouderen. ‘Deze stichting legt verbindingen tussen mensen en generaties. Heel bijzonder en belangrijk’, zegt Bonte. ‘Ook professionals die goed werk doen geven wij een compliment. Denk aan het idealistische gezondheidscentrum ‘Zorg op Zuid’ en aan De Boei, een inloopcentrum voor mensen met kanker. Met de inzet en de hulp van alle mensen bij deze organisaties, is Rotterdam de fijne stad om te wonen. Zij verdienen alle waardering van de wereld.’