Nieuwe leden van GroenLinks hebben deze week drie voorstellen bedacht die GroenLinks zou moeten indienen. Dat deden zij tijdens de Nieuwe Ledenavond op het stadhuis van Rotterdam. De voorstellen gaan over een voorschoolse klas, een goedkope lening voor woningisolatie en een plan voor meer fietsenstallingen in de woonwijken.

Op de Nieuwe Ledenavond vertellen bestuurders en raadsleden van GroenLinks over de politieke praktijk. Ook krijgen leden informatie over mogelijkheden om actief te worden. Als klapper op de vuurpijl is er een rondleiding door het stadhuis die onder meer naar het koninklijk toilet voert.

Tijdens een korte brainstorm hebben de leden in drie groepjes ook voorstellen bedacht die GroenLinks wat hen betreft zou moeten indienen. Eén groep kwam met het plan Klas Nul, een voorschoolse klas waar kinderen spelenderwijs bijvoorbeeld de taal leren. De tweede groep wil graag meer fietsparkeerplekken in de wijken. Het derde voorstel is bedacht om woningeigenaren te stimuleren om hun huis te isoleren en maakt het mogelijk om goedkoop te lenen.

Fractievoorzitter Arno Bonte is tevreden over de uitkomst van de korte brainstorm. 'De ideeën tonen aan dat deze mensen lid zijn geworden van de juiste partij. De voorschoolse klas is een oud idee van GroenLinks, dat de wethouder nu ook heeft overgenomen. GroenLinks maakt zich al heel lang hard voor meer stallingsplekken op straat en in de wijken. Zo komen de fietsnietjes bij V&D terug en is er door een voorstel van GroenLinks financiële steun voor buurtstallingen. GroenLinks heeft ook een voorstel ingediend voor een klimaatlening voor woningverbetering. Dat is al aangenomen, maar zit nog niet in de uitvoeringsfase. Kortom, goede ideeën dus,' zei Bonte met een brede glimlach.