GroenLinks wil dat Rotterdam de gevolgen van de snelheidsverhoging op de A20 zelf gaat monitoren. Volgens fractievoorzitter Arno Bonte zal het kabinetsplan leiden tot meer luchtvervuiling, meer geluidsoverlast en tot meer dodelijke verkeersslachtoffers. Hij is verbaasd over de steun van verkeerswethouder Baljeu (VVD) voor het ‘desastreuze kabinetsplan’.

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft vorige week aangekondigd dat de snelheid op de A20 vanaf juli in de avond en nacht omhoog gaat van tachtig naar honderd kilometer per uur. Het gaat vooralsnog om een experiment. De minister wil op termijn op de hele Rotterdamse Ruit zogenoemde ‘dynamische snelheden’ invoeren. In dat geval zal ook de snelheid op de A13 bij Overschie weer omhoog gaan.

Wethouder Baljeu (VVD) steunt het kabinetsplan omdat in de avond en nacht minder auto’s op de Ruit rijden en de snelheid daarom omhoog kan. Maar volgens Bonte is een lage snelheid buiten de spits juist het meest effectief om de lucht schoner te krijgen. ‘Auto’s kunnen dan gelijkmatig een lage snelheid rijden en ze zijn daardoor zo schoon mogelijk. Nog belangrijker is de nachtrust voor bewoners. Juist als mensen slapen, is het belangrijk om het aantal decibellen zo laag mogelijk te houden.’

De snelheid is een paar jaar geleden verlaagd vanwege overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit. ‘Dat is niet voor niets gebeurd,’ zegt Bonte. Volgens metingen is de uitstoot van fijn stof door de maatregel 8 tot 13 procent lager en die van stikstofoxide zelfs tussen de twintig en dertig procent verminderd. ‘Het verbaast me dat de wethouder kiest voor een paar seconde tijdwinst voor passerende voertuigen boven de gezondheid van de inwoners van Rotterdam.’ Bonte ziet liever dat wethouder Baljeu de kabinetsmaatregelen kritisch gaat monitoren. ‘Als blijkt dat er negatieve gevolgen zijn, moet wat ons betreft het experiment zo snel mogelijk worden stopgezet.’