De politie kan beter gericht rechercheren naar verboden wapenbezit dan lukraak mensen fouilleren op straat. Dat zegt GroenLink-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij reageert daarmee op het besluit van burgemeester Aboutaleb om in Delfshaven het preventief fouilleren weer in te voeren.

Na een aantal incidenten in de 1e IJzerstraat heeft de burge­meester de hele deelgemeente Delfshaven aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Dat betekent dat de politie lukraak mensen mag fouilleren op straat. ‘De inzet van zo’n rigoureus middel is niet te rijmen met de lokale problemen in één straat’, zegt Bonte. ‘Als de politie daders op het oog heeft, kunnen agenten beter gericht onderzoek doen en die mensen oppakken in plaats van Jan en Alleman te gaan fouilleren.’

GroenLinks vindt preventief fouilleren niet effectief. In Delfshaven is eerder vier jaar lang preventief gefouilleerd om wapens op te sporen. ‘Volgens de deelraadvoorzitter is de opbrengst van die acties welgeteld één vuurwapen geweest. Bovendien is preventief fouilleren erg arbeidsintensief en dus duur’, zegt Bonte. ‘Specifiek rechercheonderzoek naar verboden wapenbezit is vele malen effectiever en goedkoper.’

GroenLinks wil van de burgemeester weten waarom hij de volledige deelgemeente heeft aangewezen als gebied waar de politie preventief mag fouilleren, terwijl het probleem zich afspeelt in één straat. Bonte: ‘Dit is een onevenredige aantasting van de privacy van alle bewoners. Rond de 1e IJzerstraat zullen mensen waarschijnlijk heel vaak te maken krijgen met een fouilleeractie. De politie pakt daarmee niet de echte daders aan, maar onschuldige mensen. Of dat leidt tot gevoelens van veiligheid, is ook de vraag, want ja, ‘waar rook is, is vuur’, zullen veel mensen denken.’