De Nederlandse regering moet zich onomwonden achter de vrijheidsstrijd in Egypte scharen en zich keren tegen het regime van Mubarak. Dat zei GroenLinks-kamerlid Niels van den Berge zondagmiddag tijdens een demonstratie in Rotterdam voor vrijheid en democratie in Egypte. Rutte weigert vooralsnog om zijn volle steun uit te spreken voor de vrijheidsstrijd.

Ongeveer 200 mensen kwamen zondagmiddag op initiatief van GroenLinks, SP , PvdA en de ‘6 April Beweging’ naar de Coolsingel om steun te betuigen aan de Egyptische bevolking. De organisatoren willen dat er in Egypte onmiddellijk persvrijheid komt, onafhankelijke rechters worden aangesteld en dat er vrije verkiezingen worden gehouden met buitenlandse waarnemers. De Kamerleden Metin Çelik (PvdA), Harry van Bommel (SP) en Niels van den Berge (GroenLinks) spraken de aanwezigen toe, evenals vertegenwoordigers van verschillende Arabische landen.

Op voorstel van GroenLinks heeft de Tweede Kamer vorige week de Europese Unie opgeroepen om geen financiële steun te geven aan tirannieke regimes als daar geen prestaties op gebied van mensenrechten en democratie tegenover staan. ‘Het zijn niet alleen de Verenigde Staten en bedrijven, maar het is ook onze eigen regering die dictators in het zadel houdt’, zei Van den Berge in zijn toespraak. ‘De Europese Unie geeft zelfs geld aan de Libische leider Khadafi. Dat moet stoppen.’

Van den Berge benadrukte dat GroenLinks, SP en PvdA gezamenlijk achter het Egyptische volk staan. ‘Mubarak moet weg en er moeten zo snel mogelijk democratische verkiezingen komen, zodat de bevolking zelf zijn regering kan kiezen. De drie linkse partijen blijven premier Rutte oproepen om achter het Egyptische volk te gaan staan en niet achter Mubarak. In naam van vrijheid en democratie blijven we druk zetten op Rutte.’