De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil dat de gemeente Rotterdam en alle Rotterdamse deelgemeenten de etnische registraties binnen twee weken uit alle bestanden verwijderen. Het college Bescherming Persoonsgegevens liet vandaag weten dat Rotterdam nog steeds in strijd met de wet de etniciteit van probleemjongeren registreert.

GroenLinks heeft zich al sinds de start verzet tegen het registreren van de etniciteit van overlastgevers. 'Etnische registratie dient geen redelijk doel', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Het zorgt voor onnodige bureaucratie en werkt stigmatisering in de hand.' Kennis van de etnische achtergrond helpt volgens Bonte niet bij het verlenen van hulp. 'Voor goede hulpverlening is maatwerk gericht op een individu nodig, niet een aanpak gericht op een hele groep.'

In mei liet het College Bescherming Persoonsgegevens al weten niks in de aanpak van Rotterdam te zien. GroenLinks verzocht de burgemeester toen om met het etnisch registreren te stoppen. 'Daar heeft hij veel te lang mee getreuzeld', aldus Bonte. 'Ik wil dat de gemeente nu per direct stopt met etnisch registreren en binnen twee weken de illegaal opgebouwde bestanden vernietigd.' Op verzoek van GroenLinks houdt de gemeenteraad donderdag een spoeddebat over etnische registratie.