De GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag) stoppen met hun lobby voor een landelijk verbod op vuurwerk. Na drie jaar zijn zij tot de conclusie gekomen dat het politieke draagvlak te klein is en de maatschappelijke weerstand te groot.

In januari 2009 haalden Bonte en Rietveld in twee weken tijd ruim 60.000 digitale handtekeningen op voor het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' . Ze wilden een landelijk vuurwerkverbod voor particulieren tijdens de jaarwisseling, vooral om vuurwerkslachtoffers te voorkomen. In plaats daarvan zouden gemeenten met oud en nieuw een grote professionele vuurwerkshow moeten organiseren.

De Tweede Kamer besloot het burgerinitiatief niet in behandeling te nemen. Volgens de raadsleden durven de meeste politici zich niet aan het onderwerp te branden. 'Het ligt te gevoelig', aldus Bonte. 'Ondanks een krappe meerderheid in de peilingen voor ons voorstel, stuit het op hardnekkig verzet vanuit de vuurwerkbranche en een luidruchtige groep vuurwerkfanatici.'

De raadsleden stoppen daarom met de lobby voor een landelijk vuurwerkverbod, maar ze blijven ons inzetten voor het verminderen van de vuurwerkoverlast met oud en nieuw. De strengere aanpak van vuurwerkvandalen door de burgemeesters van Rotterdam en Den Haag is daar een eerste resultaat van, aldus de raadsleden.