Het is beter als de gemeenteraad van Rotterdam een onafhankelijke voorzitter krijgt. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil breken met de traditie dat de burgemeester automatisch de vergaderingen voorzit. Hij verwijst naar het parlement, waar de voorzitter ministers kan aansporen en niet loyaal hoeft te zijn aan het kabinet.

GroenLinks is ontevreden over de rol van de burgemeester als voorzitter, maar benadrukt dat het voorstel geen persoonlijke aanval is op burgemeester Aboutaleb. Volgens Bonte zit de burgemeester in een onmogelijke spagaat als voorzitter van het stadsbestuur en tegelijk als voorzitter van de gemeenteraad, die het stadsbestuur juist moet controleren.

Volgens Bonte heeft de burgemeester vaak de neiging om voorstellen van het college ongeschonden door de raad te loodsen. ‘Tijdens de laatste raadsvergadering schorste de burgemeester zonder overleg de vergadering een half uur. Dat deed hij om de PvdA de kans te geven thuis een ziek raadslid op te halen om een collegevoorstel aan een meerderheid te helpen. Dat hoort een onafhankelijke voorzitter niet te doen.’

GroenLinks wil liever een gekozen voorzitter uit de raad zelf. Zo gebeurt dat in de Tweede Kamer ook. ‘In Den Haag is laat de voorzitter het niet gebeuren dat een minister een kamerlid met een kluitje het riet in stuurt. In de raad gebeurt dat wel, omdat het college met één mond hoort te spreken en de burgemeester dus de wethouder behoort te steunen. De burgemeester is bovendien als portefeuillehouder verantwoordelijk voor de veiligheid en heeft zijn handen daar vol genoeg aan.’