Tramlijn 20 kan zes weken op proef worden doorgetrokken naar Blijdorp. Dat idee oppert GroenLinks-raadslid Arno Bonte. De Stadsregio Rotterdam wil de proef met lijn 11 vroegtijdig beëindigen vanwege tegenvallende reizigersaantallen. Het geld dat daarmee wordt bespaard, kan worden ingezet voor een proef met lijn 20 in Blijdorp.

Op 22 februari 2010 is de proef met tramlijn 11 door Blijdorp van start gegaan. Volgens Bonte was de proef van het begin af aan gedoemd te mislukken. 'Tram 11 reed een rondje om de kerk. Terwijl bewoners van Blijdorp vooral behoefte hebben aan een directe verbinding met het centrum. Geen wonder dat de reizigersaantallen tegenvielen.'

Het doortrekken van lijn 20 naar Blijdorp is volgens GroenLinks veel kansrijker. De partij liet ingenieur Raymond Huisman onderzoek doen naar de haalbaarheid van die optie. 'Uit zijn onderzoek blijkt dat het doortrekken van lijn 20 naar Blijdorp niet alleen veel meer reizigers trekt, maar zelfs vijf procent goedkoper is dan de huidige lijnen 11 en 20 bij elkaar', zegt Bonte.

GroenLinks heeft de Stadsregio gevraagd om de lijn 20 oplossing voor 6 weken de kans geven om zich te bewijzen. 'Als je lijn 20 doortrekt kunnen bewoners zonder overstappen vanaf hun huis naar het centrum reizen. Bovendien kan de doorgetrokken tram in twee richtingen gaan rijden. Dat is een enorme verbetering ten opzichte van het proeftraject van de huidige lijn 11. Als de nieuwe proef een succes is, kunnen we het doortrekken van lijn 20 permanent maken en krijgen de bewoners en bezoekers van Blijdorp alsnog het openbaar vervoer dat ze verdienen.'

Lees ook: Tram 20 is oplossing voor ov-vacuüm Blijdorp