GroenLinks wil dat Rotterdam uiterlijk in 2012 weer een eigen poppodium krijgt. Sinds het faillissement van WATT heeft Rotterdam geen grootstedelijk poppodium meer. Wethouder Laan komt begin 2011 met een gemeentelijke popvisie. GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali wil dat daarin de ambitie wordt opgenomen om zo snel mogelijk een nieuw poppodium te realiseren.

De Rekenkamer Rotterdam presenteerde vandaag een rapport over de oorzaken van het faillissement van WATT. 'Wat we uit het rapport kunnen leren, is dat de gemeente in de toekomst beter zelf eigenaar van het pand kan zijn. Dat voorkomt problemen', zegt El Ouali. Hij onderschrijft de aanbevelingen van de Rekenkamer. 'Het wrange is, dat de gemeente nu vrijwel zeker een aanzienlijk bedrag kwijt is aan afwikkelingskosten. Als we dat geld een half jaar geleden in WATT hadden geïnvesteerd, dan was WATT misschien niet failliet gegaan en had Rotterdam nu nog een grootstedelijk poppodium gehad.'

Rotterdam zit nu zonder poppodium, en dat is een slechte zaak, vindt El Ouali. 'Rotterdam is een wereldstad, maar het mag nog wel wat bruisender. Het uitgaansklimaat kan beter, en daar hoort een grootstedelijk poppodium bij. We moeten daarom niet te lang treuzelen, maar snel aan de slag gaan met het ontwikkelen van een nieuw poppodium in het centrum van de stad.'