Op de kandidatenlijst voor de provinciale statenverkiezingen staan maar liefst acht Rotterdammers. Twee van hen strijden om de verkiesbare tweede en derde plek. De leden van GroenLinks stellen het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst definitief vast op zaterdag 20 november. De provinciale verkiezingen zijn op 2 maart volgend jaar.

Letty Bekedam en Birte van Elk staan als hoogste Rotterdammers op de kandidatenlijst. Bekedam is beschikbaar vanaf plek twee en was tot begin dit jaar bestuurder voor GroenLinks in de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek. Zij heeft zich onder meer hard gemaakt voor een goede inpassing van nieuwe snelweg A13/16, ten noorden van Rotterdam. ‘Het nieuwe kabinet wil heel veel asfalt aanleggen voor zo min mogelijk geld. Het milieu, het landschap en de inwoners zijn zeker het kind van de rekening als GroenLinks niet flink een tegengeluid laat horen,’ verklaart Bekedam haar motivatie om statenlid te willen worden.

Birte van Elk is ambtenaar in Den Haag en gaat voor de derde plek. Als fractiemedewerker in de Tweede Kamer heeft Van Elk veel politieke ervaring opgedaan. Ze wil niet langer vanaf de zijlijn kritiek leveren, maar invloed uitoefenen. ‘Juist omdat er grote bezuinigingen aankomen wil ik me inzetten voor het milieu en voor duurzame oplossingen voor de infrastructuur op provinciaal niveau. En als de hervormingen van start gaan wil ik me ervoor inzetten dat er eerlijke kansen blijven bestaan voor alle mensen,’ aldus Van Elk.

Bestuurskundige Femke Sybrandi en Amelie Veenstra (fractievoorzitter in Rotterdam Noord) strijden om een onverkiesbare plek bij de eerste tien. Vanaf plek 11 staan Mustafa Akdemir (oud-deelraadslid in Charlois), Wim Leewis (penningmeester GroenLinks in Rotterdam), Erik van der Kroft (deelraadslid in Hillegersberg-Schiebroek) en Sonja Super (burgerdeelraadslid in Kralingen-Crooswijk) in de startblokken. Voorzitter Frans de Wuffel is verheugd over het grote aantal Rotterdammers op de lijst. ‘Dit laat zien dat wij een bruisende afdeling zijn met mensen die zich óók graag actief inzetten voor een sociaal en duurzaam Zuid-Holland.’

Foto: Jan Willem Mulder