GroenLinks wil snel een raadsdebat over de bezuinigingen van het nieuwe kabinet en de gevolgen daarvan voor Rotterdam. Het college van PvdA, D66, VVD en CDA wil rijksbezuinigingen in principe niet compenseren. GroenLinks kiest ervoor om dat gedeeltelijk wel te doen.

GroenLinks dient vandaag tijdens de begrotingsbehandeling in Rotterdam een aantal moties in om de collegebezuinigingen deels terug te draaien, om kabinetsbezuinigingen te verzachten en om extra te investeren in Rotterdam. ‘Als de bezuinigingen van het nieuwe kabinet Rotterdam hard raken, bijvoorbeeld op het gebied van openbaar vervoer, armoede en de jeugdzorg, dan kunnen we niet zomaar de andere kant opkijken. We moeten dan bereid zijn om die gevolgen te verzachten’, zegt fractievoorzitter Arno Bonte.

De Nederlandse gemeenten maken in december dit jaar afspraken met het nieuwe kabinet over de bezuinigingen. Bonte wil zo snel mogelijk daarna met het stadsbestuur in debat. ‘Naast de forse bezuinigingen zijn er ook meevallers. Die willen we inzetten om de ergste pijn te verzachten. Het is dus absoluut niet nodig om met de botte bijl te hakken op milieubeleid, kunst en cultuur, armoedebeleid en op maatschappelijke organisaties.’

GroenLinks laat in haar tegenbegroting zien dat het anders kan. Bonte: ‘Dat er bezuinigd moet worden staat als een paal boven water, maar de vraag is op welke manier én in welk tempo je dat doet. In vergelijking met andere grote steden bezuinigt het college in Rotterdam met bijna 1000 euro per hoofd van de bevolking veel meer dan nodig is. Diergaarde Blijdorp dreigt daardoor bijvoorbeeld gedegradeerd te worden tot een regionaal hertenkampje. GroenLinks kiest ervoor om te snijden in het vet, maar niet in het vlees. Zo blijft Rotterdam een sociale, duurzame en levendige stad.’