De Rotterdamse Groenlinks-fractie pleit voor een snelfietspad van het Centraal Station naar de Erasmus Universiteit. Wie nu vanaf het Centraal Station of het centrum naar Woudestein fietst, komt veel stoplichten tegen en moet over de drukke Goudsesingel fietsen om daarna de Oostzeedijk/Honingerdijk of de hobbelige route over de Oostzeedijk Beneden te trotseren. Dat kan veel veiliger en sneller, meent fractievoorzitter Arno Bonte van Groenlinks.

GroenLinks heeft een voorstel gemaakt om de huidige fietsroute vanaf het Centraal Station op een paar punten te verbeteren, zodat fietsers snel en op een prettige manier op hun plaats van bestemming komen. 'Met de aanleg van het snelfietspad op deze drukke studentenroute slaan we twee vliegen in één klap', zegt Bonte. 'We stimuleren het fietsgebruik en we maken van Rotterdam een aantrekkelijkere stad voor studenten.'

Bonte wil het Weena en het drukke Hofplein uit de fietsroute schrappen. Daarom zou er naast het spoorviaduct op de Schiekade een fietsbrug -of tunneltje moeten komen die de Delftsestraat en het Couwenburg met elkaar verbindt. Via een dubbelzijdig breed fietspad gaat de route vervolgens over de geasfalteerde parallelweg van de Goudsesingel. Over het Oostplein komt een nieuw fietspad om de Goudsesingel directer met de Oostzeedijk Beneden te verbinden. De Oostzeedijk Beneden wordt vervolgens een brede fietsstraat waar verder alleen bestemmingsverkeer mag komen.

Directeur van het Erasmus Facilitair Bedrijf, Kees Lansbergen, reageert positief op het voorstel van Bonte, zo meldt het Erasmus Magazine. 'Het zou fantastisch zijn als de fietsroute vanuit het centrum of het station naar Woudestein korter en veiliger wordt. Dit helpt zeker om studenten en medewerkers te stimuleren om de fiets te pakken, ook degenen die op het station nu het openbaar vervoer instappen.' De gemeenteraad stemt morgen over het voorstel voor het 'studentenfietspad'.