In 2014 komt Rotterdam volledig in het teken te staan van creativiteit, vernieuwende initiatieven, talent en ondernemerschap. Tenminste, als het aan de Rotterdamse GroenLinks-fractie ligt. Fractievoorzitter Arno Bonte doet donderdag bij de Algemene Beschouwingen het voorstel om 2014 uit te roepen tot Innovatiejaar.

GroenLinks wil de doelstelling van het stadsbestuur, 'ruimte voor talent en ondernemen', een ambitieuzere invulling geven. 'Ondernemers, kunstenaars en evenementenorganisatoren lopen nu nog tegen veel muren op: van huisvesting tot bureaucratie', weet Bonte. 'Als we van Rotterdam een bruisende wereldstad willen maken, dan is er meer ruimte nodig voor creativiteit, zowel fysieke ruimte als financiële ruimte.'

Naast duurzame innovaties en vernieuwende culturele initiatieven wil GroenLinks ook sociale innovaties en vernieuwing in de medische sector stimuleren. 'Rotterdam is al een ondernemende en vernieuwende stad", vindt Bonte, "maar we kunnen nog veel meer doen om een kruisbestuiving van creatieve ideeën te bevorderen en Rotterdam als innovatieve stad op de kaart te zetten. Het Innovatiejaar kan daar een belangrijke katalysator voor zijn.'

Themajaren zijn een recente Rotterdamse traditie. Zo was Rotterdam in 2001 Culturele Hoofdstad van Europa, was 2005 het Sportjaar, 2008 het Groenjaar en 2009 het Jongerenjaar. 'Je moet themajaren goed doseren', zegt Bonte, 'twee themajaren achter elkaar bleek in de vorige raadsperiode iets te veel van het goede, maar eens in de vier jaar is een prima frequentie.'