Om de afgesproken klimaatambitie van 50 procent CO2-reductie te halen, moet het stadsbestuur meer inspanningen leveren. Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. De groei van de CO2-uitstoot werd dankzij het Rotterdam Climate Initiative in de afgelopen jaren tot stilstand gebracht. De komende jaren wordt zonder extra maatregelen echter weer een stijging van de uitstoot van broeikasgassen verwacht.

Door landelijke bezuinigingen op milieusubsidies, nieuwe snelwegen, de aanleg van de Tweede Maasvlakte en de komst van nieuwe kolencentrales stijgt de uitstoot naar verwachting de komende jaren verder.

Bonte wil dat het stadsbestuur forser inzet op besparing van energie en dus op uitstoot van broeikasgassen. 'De meeste uitstoot wordt veroorzaakt door bedrijven in de haven. Maar daarna komen woningen, kantoren en verkeer. Daar valt veel winst te behalen. Naast het besparen van energie, kunnen we het restant dat we verbruiken, veel duurzamer opwekken. Als we de doelstellingen willen halen, moet de gemeente Rotterdam flink investeren in het klimaatprogramma, in plaats van te bezuinigen, zoals dit college doet. We moeten echt alle zeilen bijzetten.'