Natuurbeschermers hebben zaterdag op het talud van de A4 geprotesteerd tegen aanleg van een nieuwe snelweg door Midden-Delfland. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) roemde in een toespraak de strijd voor een beter milieu en stak de beschermers een hart onder de riem.

Aan het protest op het zandlichaam in Midden- Delfland deden ongeveer 250 mensen mee. Onder de leuze ‘waar een wil is, is geen weg’ riepen zij demissionair minister Eurlings op om het vogelweidegebied te sparen en werd het tracébesluit onder tromgeroffel door dooddragers begraven. Met toespraken, gedichten en muziek werd daarna de onwenselijkheid van de weg uitgedragen.

Midden-Delfland is het laatste grote recreatiegebied ten noorden van Rotterdam. Ook komen er veel bedreigde weidevogelsoorten voor. Volgens Liesbeth van Tongeren lost de nieuwe snelweg bovendien de verkeersproblemen niet op. Zo ontdekte de Milieufederatie Zuid-Holland drie jaar geleden dat berekeningen van Rijkswaterstaat over het fileoplossende vermogen, niet kloppen. Ook onthulde Milieudefensie vorige week dat Rijkswaterstaat het aantal vrachtwagens op de A4 moedwillig te laag inschat om zo binnen de milieunormen te blijven.

De protestbijeenkomst was georganiseerd door verschillende natuur- en milieuorganisaties en bewonersgroepen. Aan het protest deden veel lokale GroenLinksers mee uit Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam. Het laatste woord is overigens nog niet gesproken over de A4 door Midden-Delfland, want de milieuorganisaties gaan bij de Raad van State in beroep tegen de aanleg. Van Tongeren is zich bewust van de weerzin van veel mensen tegen de procedures en stak de natuurbeschermers een hart onder de riem: ‘Acties van Greenpeace tegen vervuiling van rivieren werden ooit belachelijk gemaakt,' zo sprak zij, 'maar nu wordt de organisatie juist geprezen vanwege de gezonde visstand.'